Miss073

Believe you can and you're halfway there

Eerste hulp bij kiezen…

5 reacties

Kiezen…. het is lastig, soms doen mensen het voor je, wat is nou de juiste keuze? Dat is een vraag die mij al een hele tijd bezig houdt. Kiezen wordt nog voor dat je geboren bent voor je gedaan, je naam, je kleren, je voeding. Zodra je geboren wordt komen er alleen maar meer keuze`s. Welke pampers, kinderopvang, knuffel en ga zo maar door…..

Op een gegeven moment krijg je als peuter je eigen willetje en wil je voortaan zelf kiezen wat je wilt eten, hoe laat je wilt slapen, wat je wil uit de super markt, welke tv programma`s je wilt zien. Toen was ik erg goed in kiezen! Ik wist toen precies wat ik wel en niet wilde. Als ik terug kijk op mijn basisschooltijd merk ik dat mijn keuzes toen al flink werden beïnvloed. Jaaa, ook ik liep met Spicegirls schoenen ook al was ik fan van de Backstreetboys. Ik wilde graag een tuinbroek, want die had iedereen. Ik wilde een Australian trainingspak want die hadden al mijn neven, mijn broer en al zijn vrienden.

Dan gaan de keuzes snel. Je gaat naar een middelbare school, je kiest je vrienden, je kleding, je make-up, eigenlijk alles xD. Tijdens de middelbare school moet je ook nog een profiel of sector kiezen want ja, ieder kind van 14/15 weet wat ze later wilt worden… Uhh.. NOT! Dan heb je je diploma, volgende keuze doorleren of werken. Opleiding hier, baantje daar, weer een opleiding proberen… en zo tast je wat af.

Iedere dag krijg je keuzes voor je neus… Wat eten we vanavond?, welke kleren moet ik aan?, welke make-up past daar bij?, welke nagellak moet ik op?, waar ga ik vandaag over bloggen?, kan ik dit op facebook/twitter zetten of niet?, naar school of nog een uurtje in bed?, Huiswerk of gamen?. De hele dag door maak je keuzes, niet altijd de beste maar achja, je moet ook goed oefenen met keuze`s maken want zo simpel is dat niet altijd. Oké eten, make-up en kleding ben ik vaak zo mee klaar. Maar keuzes over de toekomst van je leven zijn wel een andere koek…

De afgelopen tijd is voor mij erg onstabiel geweest, mensen in mijn omgeving zijn gestorven, er zijn nieuwe familieleden geboren, ziektes die om de hoek komen kijken, stage super leuk, school helemaal niets… Een keer in de zo veel tijd maak ik zo`n crisisperiode mee, er gebeurt van alles en je weet die paar maanden niet of je van voren of van achteren leeft. Misschien is het daarom ook wel zo onstabiel op miss073.com geweest, ik weet het niet.

Maar goed, als ik zo`n periode heb dan ga ik alles af of ik er wel tevreden mee ben. Op school had ik het toch al niet zo naar mijn zin en dat werd steeds minder, en minder tot dat de drempel zo hoog werd dat ik liever thuis zat dan dat ik maar een stap in de school zette. Ondertussen moet ik wel kei hard werken om het te halen. Daarnaast is structuur op de algemene HBO opleiding heeeeeeeeel maar dan ook heeeeeeeel ver te zoeken, waar ik met mijn ADHD niet zo heel goed op reageer Engel. Als het niet duidelijk is wordt ik opstandig en gooi ik mijn kond tegen de krib. Opeens.. Poeff was halverwege dit jaar mijn motivatie weg… ik heb het nog proberen terug te pakken, het ging even goed.. Uit mijn stage haalde ik veel energie. Helaas ging het toch mis. Dit werd hem niet voor mij, voor de klas staan geschiedenis uitleggen, nog 3 jaar op die school… noooh way! Maar wat moet je dan.. werken is ook niets..

Ik heb heel lang nagedacht en laatst was ik opleidingen aan het kijken. Toen vond ik pedagogisch werker in de jeugdzorg, mbo4, niveautje lager, makkelijk haalbaar, lekker in Den Bosch, op een school die ik al redelijk ken, de omschrijving van de opleiding is gewoon een beschrijving van mij als persoon! BINGO! Toen ik deze opleiding vond kwam er gelijk een waas van rust over mijn heen. Gelijk het gevoel, JA DIT IS HET!!!! EINDELIJK! Pff… werd ook wel tijd.. 22 jaar en nog niet weten wat je wilt is natuurlijk ook niet goed…

Choose-job-you-love-

Ik heb alle voor en nadelen naast elkaar gezet en heb besloten om te wisselen van opleiding, sommige verklaren me voor gek en sommige niet. Het fijne is wel dat deskundige mensen hebben gezegd dat mijn sterkste competenties juist daar goed op hun plekje komen! Mooi!!

Zo is er weer een belangrijke keuze gemaakt in mijn leven, maar wel een waar ik zelf helemaal achter sta, wat me een goed en rustig gevoel geeft. Keuzes maken is erg moeilijk en daarvoor heb ik voor jullie wat tips die je kunnen helpen met keuzes maken!

Bedenk je dat een keuze meestal niet definitief is. Het lijkt zo, maar is het meestal niet. Meestal kun je je besluit nog wel terugdraaien. Soms kun je je besluit niet meer terugdraaien, volg dan je genomen besluit en kijk of dat je wat oplevert. Je kunt altijd later nog iets anders kiezen.

Probeer zicht te krijgen op je twijfels: stel jezelf de vraag waarom je dat ene zo graag wilt, wat je daarin belangrijk vindt.

Maak een lijstje met voordelen en nadelen. Geef vervolgens aan ieder argument een cijfer; het belangrijkste argument een hoger cijfer dan een iets minder belangrijk argument.

Als je dan nog blijft twijfelen: Maak dan gewoon een keuze voor A of voor B. Doe daarna niets! Wacht af. Geeft de keuze die je gemaakt hebt je rust? Of krijg je juist een duidelijk gevoel van onrust? Dan weet je wat je kunt besluiten.

Relativeer
Probeer eens van een afstandje naar je zelf te kijken. Bijvoorbeeld vanuit de lucht: dan lijken mensen net door elkaar heen krioelende mieren. Eén van die stipjes ben jij en je vraagt je vertwijfeld af: moet ik die blauwe tas met witte stippen nemen, of die witte met blauwe stippen?

Goed is goed genoeg
Probeer het advies van anderen ter harte te nemen, als ze tegen je zeggen: ‘Doe niet zo moeilijk!’. Denk niet: maar is dat andere apparaat niet beter? Nee, denk: goed is goed genoeg.

Negeer andere opties
Als je zojuist een besluit hebt genomen over je vakantie, je nieuwe opleiding, je nieuwe jeansbroek. Stop dan daar en ga genieten.

Durf te kiezen
Denk aan wat jij leuk vind, niet aan wat anderen doen. Wees niet bang om onaardig gevonden te worden of buiten de boot te vallen.

Kwestie van doen
Als je veel nadenkt en nog eens nadenkt, wordt je besluit echt niet beter. Stop het gewik en geweeg en hak de knoop door. En mocht je erachter komen dat je toch niet zo’n handige keuze hebt gemaakt, dan is er geen man overboord. Je weet gewoon een beetje beter wat je wél wilt!

Ook heb je hier een site met een uitleg om de juiste keuze te maken binnen 10 minuten! {KLIK}

Ik ben er helemaal uit gekomen, ik ga nu heel hard werken om mijn propeduese te halen en dan kan ik in september lekker beginnen aan een nieuwe opleiding waar ik een goed gevoel bij heb. Belangrijke keuzes zijn moeilijk maar, ze moeten nou eenmaal gemaakt worden. Als ik deze keuze niet had gemaakt was ik waarschijnlijk helemaal in de knoop komen te zitten met mezelf… Heftig maar het is gelukt!

Veel Liefs,

Miss073

Heb je een tip waardoor het makkelijker wordt om keuzes te maken, heb je pas zelf een belangrijke keuze gemaakt? Deel je tip of ervaring met elkaar via de comments!

choices-eleanor-roosevelt-i-am-quote-who-Favim.com-275074

blueflowerline

 

bronnen:

http://www.mindyourownlife.nl/je-gevoel/opkomen-voor-jezelf/keuzes-maken

http://www.newstart.nl/blog/de-juiste-keuze-maken-in-10-minuten/

Auteur: miss073

Blogger, studeerd jeugdzorg, enorme fantasie en heeft ADHD. Have fun!

5 thoughts on “Eerste hulp bij kiezen…

  1. Goed dat je eindelijk je opleiding hebt gevonden! AMAZING! Altijd een opluchting als je even onder de pannen bent.🙂 Goede tips geef je mee, het is inderdaad belangrijk om zelf te kiezen. Jij moet het doen, dus moet je ook zelf de keuze maken en die niet door een ander laten maken.

  2. Goed artikel! Keuzes zullen we altijd moeten maken in ons leven en dat is idd niet altijd makkelijk. Leerzaam artikel voor de mens!

  3. Pingback: Terugblik op 2012 « Miss073

Geef een reactie

