Miss073

Believe you can and you're halfway there

Project eigen plek!

2 reacties

Hey Allemaal!

Op het moment volg ik een assertiviteitstraining, om beter met mijn ADHD om te gaan. Op zo`n training ben je vooral heel actief bezig maar je krijgt ook iedere training een stukje theorie. Laatst hadden we een training waarin je persoonlijke territorium centraal stond. Binnen de territorium leer heb je 4 verschillende richtingen:

rust-en-herstel

De persoonlijke afstand:

Dit is de afstand die jij wenst tussen jou en personen. Deze afstand is erg afhankelijk van de relatie die je met personen hebt. Zo mag mijn vriend mij overal aanraken en mijn collega`s hou ik op zo`n 50cm. De afstand die je voor bepaalde mensen hebt word ook wel je persoonlijke afstand genoemd. Vriendinnen en vrienden mogen in de intieme zone komen wat varieert van 0-40 cm. Klasgenoten en collega`s moeten bijvoorbeeld iets meer afstand nemen 80-120 cm. Dan heb je ook nog de publieks afstand die varieert van 3 tot 8 meter. Gelukkig ben ik me van deze afstanden heel bewust en is het ook aan mijn lichaamstaal af te lezen wanneer iemand te dicht bij komt. Ik persoonlijk dwing dan mijn kleine territorium af door wat breder te gaan staan of juist een stap naar voren te doen.

De psychologische ruimte:

Op dit gebied wordt heel wat afgestreden in de mensen wereld. Het gaat er bij de psychologische ruimte om wie de aandacht krijgt, of je invloed kan uitoefenen op de groep. Deze strijd kom je overal tegen; in werk groepjes, op school, op de sportclub, carnavalsclub, op het werk, noem maar op. Je Psychologische ruimte benut je door jou eigen kleding stijl te dragen, je looks, je make-up, je accessoires maar ook door de dingen die je zegt, uitstraalt, je emoties enzovoorts. Gelukkig benut ik deze ruimte erg goed, ik heb mijn eigen kleding stijl, eigen manier van make-up dragen en heb vaak het hoogste woord Emoticon die tong uitsteekt.

Actie terreinen:

Dit zijn eigenlijk simpel gezegd de rollen die je vervult op een bepaalde plek. Zo kan je thuis de huisvrouw of de moeder zijn, ben je op je werk meer een leider, volger, degene met de beste ideeën, ben je op school student, vriendin maar ook collega. Het zijn eigenlijk de gebieden waar je actief bent en je je geroepen voelt te handelen, controle uit te oefenen, beslissingen te nemen, je kennis te delen en verantwoordelijkheids gevoel te nemen. Soms heb ik nog wel eens moeite met welke rol ik op een bepaald moment vervul. Dit vooral op de werkplek. Oké ik neem wel vaak de touwtjes in handen maar bij mij lopen de rollen van vriendin, collega en student bijvoorbeeld vaak door elkaar.

warning sign laat me met rust copy

De Privé schuilplaats:

Iedereen schijnt behoefte te hebben aan een privéschuilplaats hoorde ik op mijn training. Het is een plekje waar je je kunt terug trekken, ontspannen, rustig werken en zich opladen met nieuwe energie om er weer even tegenaan te kunnen. Toen ik dit hoorde ben ik gaan denken. Ik heb zo`n plek helemaal niet! Is dat erg dan?? Zelfs op de wc of in de douche heb ik geen eigen plek omdat ik daar ook gestoord word. Ook mijn kamer is niet echt helemaal van mij omdat vaak mijn vriend er is en we samen een bureau delen. IK HEB GÉÉN EIGEN PLEK besefte ik mezelf deze week. Ik heb er lang over nagedacht, want als iedereen in het huis waar ik woon een plekje heeft en tevreden is dan is het toch goed. Toen ik dit aan mijn psycholoog vertelde werd hij een beetje boos. Hij vertelde me dat ik mezelf op zijn minst moest gunnen wat ik anderen ook gun. Daar heb ik even mee gezeten. Is dit niet egoïstisch? Moet ik wel een eigen plek willen? Heb ik überhaupt het recht op een eigen plek?

Ik heb dus echt een aantal weken met deze vragen in mijn hoofd gelopen, maar ik ben er over uit. Als ik voor mezelf een eigen plek maak kan ik natuurlijk effectiever werken voor school, de site en mezelf lekker terug trekken op zijn tijd. Als ik uiteindelijk beter in mijn velletje zit word uiteindelijk daar iedereen vrolijker van en dat is erg belangrijk. Daarom heb ik een nieuw project genaamd mijn eigen plekje. Jullie zullen dus regelmatig een update krijgen hoe het gaat met het maken van mijn eigen plekje en welke spulletjes ik ga gebruiken enzovoort.

Het idee is dat ik een 2 persoons hoogslaper ga krijgen en de ruimte die daaronder komt helemaal mag benutten voor mij. Ik wil sowieso een white board waar ik aantekeningen op kan maken en genoeg ruimte voor mijn boeken.

Als jullie leuke suggesties hebben met het opfleuren en aankleden, leuke meubels of andere tips voor mijn eigen plekje hoor ik het graag. Ook ben ik erg benieuwd naar jullie eigen plekje. Hebben jullie er een ? Hoe ziet die eruit? Hoe laat jij jezelf in je plekje terug komen?? Let me know! Heb je nou geen zin om een comment te plaatsen of wil je een foto delen kan je altijd mailen naar Miss073@hotmail.nl  !

Veel Liefs,

Miss073

Auteur: miss073

Blogger, studeerd jeugdzorg, enorme fantasie en heeft ADHD. Have fun!

2 thoughts on “Project eigen plek!

  1. Wat interessant! Een eigen plek is ook belangrijk, ik word al insane als ik een weeklang steeds met iemand moet optrekken, heel erg. :’) Het ligt er ook aan wie dat is, maar soms moet je gewoon even heerlijk in rust je ding kunnen doen, zoals bloggen. Succes met je nieuwe spot! Ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. Ik zou voornamelijk dingen erin plaatsen die jij wilt, en jij hebt uitgekozen!

  2. Pingback: Terugblik op 2012 « Miss073

Geef een reactie

