Miss073

Believe you can and you're halfway there

Doodslag

6 reacties

Hey Allemaal,

Wie mij volgt op twitter en facebook hebben misschien al gelezen dat ik gister avond naar de film #Doodslag ben geweest. De film heeft heel veel impact op me gehad. Have fun reading!

Regelmatig zie je in het nieuws, lees je in de krant of op internet dat Hulpverleners en andere onschuldige mensen in elkaar worden geslagen soms zelfs om het leven komen. Steeds vaker lees of hoor je het woord verhuftering en dat is eigenlijk ook wat er in Nederland gebeurt op het moment. Je ziet het in kleine dingen terug zoals haters op een blog, mensen die extreem hard voorbij rijden, onbeschoft reageren, asociaal gedrag in het openbaar vervoer, zelfs een bedankje kan er niet eens meer van af. Ook zie je het terug in grote dingen zoals de tweede kamer bijvoorbeeld Wilders met “Doe toch normaal man”, maar ook in voetbal wedstrijden, op de weg, noem maar op. Er is gewoon geen respect meer voor elkaar en mensen roepen maar wat in zich op komt. Beetje hypocriet omdat het bijvoorbeeld mensen met ADHD (Like me, daarover binnenkort meer) wordt afgeleerd omdat het niet “normaal” zou zijn. Kortom de verhuftering van mensen neemt eigenlijk serieuze vormen aan en in de film doodslag staat dit centraal. Het is een mooie film die je aan het denken zet. Tot hoe ver kan je gaan? Wanneer mag je het heft in eigen handen nemen? Als je je straf hebt gehad is het dan eigenlijk wel klaar? Hoe is het eigenlijk met Nederland gesteld? Waar sta jij in de verhuftering? Ga zo maar door de film roept een hele hoop vragen op, maar ik vind het helemaal niet verkeerd om hier eens over te filosoferen of over te discussiëren.

doodslag_60082311_ps_2_s-high

De film gaat over een ambulance broeder Max (Theo Maassen) die door de verhuftering van de maatschappij belemmerd wordt in zijn werk. Op een avond neemt hij het heft in eigen handen door verschillende oorzaken en wordt hij meegesleurd door de verhuftering wat uiteindelijk cruciale gevolgen heeft. De rol van Ambulance broeder is Theo Maassen op het lijf geschreven, net als de rol in TBS(blijft een mooie film). De andere acteurs vond ik ook erg goed spelen. Alleen was het erg onwennig om Najib Amhali in een emotionele rol te zien. Dit vooral gewoon omdat wanneer ik die man zie er standaard een lach op mijn gezicht verschijnt. Why? I don’t know, die man is gewoon hilarisch in zijn shows. Daarom was het vreemd Najib in een hele emotionele rol te zien. Verder is de film in verschillende hoofdstukjes verdeeld 4 volgens mij als het goed is. Dit schiep bij mij een beetje verwarring van “O, wat komt er nu weer”. Ik verwachtte eigenlijk het verhaal uit een ander stand/oogpunt te zien maar je blijft gewoon Max volgen. Ook zit er een stuk zwart wit in de film, ik denk zo`n 20 minuten. Het was wel heel onwennig kijken omdat tegenwoordig zelfs 3D normaal is met de mooiste kleuren en geluiden. Na een paar minuten was ik er op zich wel aan gewend. Dit zijn echter gewoon beeldelementen die het een beetje vreemd maken maar het verhaal blijft ijzer sterk.

1_MG_1641-®-Anouck-Wolf

Meer vertel ik niet over de film want het zou zonde zijn als ik alles zou verklappen. De film zet je echt aan het denken niet alleen over de samenleving maar ook over je eigen gedrag. Waar is jouw plek in deze maatschappij en wat is jouw bijdrage aan de verhuftering van Nederland. Ja, het zijn wel heftige vragen maar op dit moment spoken ze in mijn hoofd. Ik werd zelf helemaal meegesleurd in de film en soms voelde ik gewoon echt de woede in me opborrelen. Hoe kunnen mensen zo doen denk ik dan. Meestal is een film fictie maar deze film zit vrij dicht bij de realiteit waardoor je dus echt gaat meevoelen omdat het juist zo herkenbaar is. Ik kan er dan ook echt niet met mijn hoofd bij dat mensen zo ondankbaar kunnen zijn ondanks al die dingen die hulpverleners wel niet voor ons doen. Gewoon ieder aardig gebaar wordt als van zelf sprekend beschouwd, maar o wee als je iets verkeerds typt of zegt dan hoor je echt bijna iedereen. Dan kan je wel zeggen ja je kiest er zelf voor om aardig te doen of om een bepaald beroep uit te oefenen, maar een beetje waardering kan toch geen kwaad? Onthoud dat je pas dingen gaat missen als ze weg zijn en geloof me, ik zou hulpverleners en aardige mensen echt niet willen missen in de maatschappij. Pff, stel je maar eens voor hoe het er dan aan toe zou gaan, gatver!

Daarnaast zie ik deze film echt als goed educatief materiaal voor een vak zoals maatschappijleer, maatschappijwetenschappen. Leerlingen kunnen op basis van deze film denk ik mooie, goede verslagen schrijven en het zet ze 100% zeker aan het denken. Dit helpt bij de ontwikkeling van de leerlingen als burger in de Nederlandse maatschappij. Haha, hoor mij nou, ik ben pas 2e jaars maar nu al dol op leerlingen iets bij brengen.

Ik kan hier uren over doorgaan. Stiekem moet ik ook toegeven dat ik houd van dingen die de maatschappij bezighouden. Over maatschappelijke problemen kan ik uren nadenken, dingetjes opzoeken, schrijven en oplossingen zoeken. I love it! Waar ik stiekem wel een beetje trots op ben is dat Brabant echt aan het opklimmen is in de filmindustrie. Kijk maar naar New Kids, De bende van Oss (die ik nog moet kijken) en nu ook Doodslag die helemaal opgenomen is in Eindhoven. Natuurlijk is Den Bosch nog leuker xD maar Eindhoven zit al in de goede richting xD. Even wat luchtigheid toevoegen hoor, aan het artikel ^^. Ik koop echt, echt niet snel films op Dvd’s maar deze MOET ik hebben! Ik ben echt weg van de film, gewoon door zijn hoge maatschappelijke waarde, zijn doortastendheid en de realiteit die het in beeld brengt. Het is geen film met vliegende actie figuren of een goede lachfilm, maar het is een film die ook echt iets toevoegt. Tot slotte heb ik voor jullie nog een stukje van de wereld draait door en een filmpje van de première. Wat merken jullie van de verhuftering van de maatschappij? Merken jullie het? En hoe dan? Laat het me weten deel je verhaal, mag ook per email want ik vind het echt super interessant.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/84639

http://www.nu.nl/film/2706889/hufterige-premiere-in-eindhoven.html

Veel Liefs,

Miss073

Ps. Wedden dat verhuftering genomineerd gaat worden als het woord van 2012 xD.

IMBD cijfer 7,8/ Miss073 cijfer 9

Auteur: miss073

Blogger, studeerd jeugdzorg, enorme fantasie en heeft ADHD. Have fun!

6 thoughts on “Doodslag

  1. Wow heftig stukje. Ik ben nu heel erg benieuwd geworden naar de film. En ja, de verhuftering in Nederland ken ik maar al te goed. Als ik bijvoorbeeld in de bus stap en ik zeg ‘Goedemiddag’, dan kijken ze mij al vreemd aan. De meeste mensen lopen gewoon asociaal door en er kan geen ‘dankjewel’, of ‘tot ziens’ vanaf.

  2. Hij lijkt mij echt zo vet! Ik heb stiekem uitgekeken naar je review, maar een negen is amazing! Hij stond al op mijn wishlist, maar kan niet wachten om hem te bekijken.

    Ik ben het met je eens, tegenwoordig zijn de mensen ech asociaal, niet allemaal of course! Ik vind het goed dat ze er een film over hebben gemaakt.🙂

  3. Lijkt me een leuke maar wel heftige film!

  4. Die film wil ik gewoon zien🙂

  5. i love your blog, i have it in my rss reader and always like new things coming up from it.

  6. Pingback: Terugblik op 2012 « Miss073

Geef een reactie

